زمین ژرفا

انواع زمین از نظر حفاری

انواع زمین از نظر حفاری

انواع زمین از نظر حفاری | با توجه به نوع سنگ‌های موجود در زمین، می‌توان آن‌ها را به چند دسته‌بندی زیر تقسیم کرد:

سنگ‌های نرم: این نوع سنگ‌ها شامل سنگ‌های آهکی، شیلی و سنگ‌های رسی هستند. این سنگ‌ها به دلیل نرم بودن و عدم مقاومت به خوبی قابل حفاری هستند.

سنگ‌های سخت: این نوع سنگ‌ها شامل سنگ‌های گرانیتی، بزلیتی و دیگر سنگ‌های دولومیتی هستند. به دلیل سخت بودن و مقاومت بالا، حفاری در این نوع سنگ‌ها با مشکلاتی مواجه است.

سنگ‌های متوسط: این نوع سنگ‌ها شامل سنگ‌های شیل، آهکی و سنگ‌های شنی هستند. حفاری در این نوع سنگ‌ها نسبتاً آسان است.

علاوه بر این، برای حفاری و استخراج نفت و گاز، زمین به دو دسته سنگرفته و غیرسنگرفته تقسیم می‌شود. در زمین‌های سنگرفته، سنگ‌های نفت‌زا به شکل پوسته‌های نازک درون سنگ‌های سخت قرار دارند و در زمین‌های غیرسنگرفته، نفت و گاز در لایه‌های خاک و شن و ماسه و آهک قرار دارند.

چه نوع سنگ‌هایی در زمین‌های سنگرفته و غیرسنگرفته وجود دارد؟

انواع زمین از نظر حفاری | در زمین‌های سنگرفته، سنگ‌های سخت و نفت‌زا شامل سنگ‌های گرانیتی، بزلیتی، شیل، سنگ‌های آهکی و دیگر سنگ‌های متوسط تا سخت هستند. این سنگ‌ها به دلیل سختی و مقاومت بالا، به‌عنوان پوسته زمین شناخته می‌شوند و سنگ‌های نفت‌زا به شکل پوسته‌های نازک درون این سنگ‌ها قرار دارند.

در زمین‌های غیرسنگرفته، سنگ‌های نرم و نفت‌زا شامل لایه‌های ماسه‌ای، شنی، آهکی، سیلتی و دیگر سنگ‌های نرم تا متوسط هستند. این سنگ‌ها در لایه‌های خاک و زیر خاک قرار دارند و نفت و گاز در این لایه‌ها جمع‌آوری می‌شود. به‌طور کلی، زمین‌های غیرسنگرفته به‌عنوان منبع اصلی نفت و گاز در دنیا شناخته می‌شوند.

آیا سنگ‌های غیرسنگرفته در مناطق خاصی بیشتر یافت می‌شوند؟

انواع زمین از نظر حفاری | سنگ‌های غیرسنگرفته در بسیاری از مناطق جهان وجود دارند، اما در مناطق خاصی بیشتر یافت می‌شوند. این مناطق شامل مناطقی هستند که در گذشته دریا و اقیانوس بوده‌اند و بعد از تغییرات جغرافیایی و اندوهای زمین شناور شده‌اند.

برخی از این مناطق عبارتند از:

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]